Przeznaczenie czytelnicze zapisuje się w polu 385 rekordu bibliograficznego.
Grupę odbiorców wyraża się, gdy przeznaczenie czytelnicze zostało wskazane przez autora lub wydawcę publikacji.
Stosuje się następujące wyrażenia wprowadzające zapisywane w podpolu $m, poprzedzającym właściwy deskryptor, zapisany w podpolu $a:
- poziom nauczania,
- grupa wiekowa.
Dla pozostałych kategorii, np. grupa zawodowa, nie stosuje się wyrażenia wprowadzającego.
Wyróżnia się następujące rodzaje przeznaczenia czytelniczego:
- kategorie osób, dla których przeznaczona jest publikacja, typu: grupy zawodowe, społeczne itp., np. Kierowcy zawodowi, Lekarze itp.
Przykład 1
100 1_ $aDubiecka-Kruk, Barbara
245 10 $aNa dobry start :$bszkoła podstawowa : materiały metodyczne dla nauczyciela /$c[autorzy Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski].
385 __ $aNauczyciele
385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły podstawowe
Przykład 2
100 1_ $aNaczk, Mariusz
245 10 $aTrening siłowy dla młodych sportowców /$cMariusz Naczk.
385 __ $aSportowcy
- poziom nauczania - typ szkoły. Poziom nauczania wyraża się następującymi deskryptorami:
- przedszkola
- nauczanie początkowe
- szkoły podstawowe
- gimnazja
- szkoły ponadgimnazjalne
- licea
- technikum
- szkoły średnie
- szkoły wyższe
- szkoły zawodowe
- szkoły specjalne
- szkoły muzyczne I stopnia
- szkoły muzyczne II stopnia
- szkoły plastyczne
- szkoły baletowe
- szkoły artystyczne
- szkoły polonijne
- szkoły policealne
- szkoły pomaturalne
- szkoły branżowe I stopnia
- szkoły branżowe II stopnia
Zapis typu szkoły powinien być zgodny z podziałem poziomów i typów szkół obowiązującym w okresie powstania publikacji.
W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Poziom nauczania".
Przykład 3
100 1_ $aAndruczyk, Krystyna
245 10 $aSzkolny słownik gatunków literackich :$bogólna charakterystyka gatunków i odmian literackich : omówienie lektur programowych z zakresu gimnazjum i szkoły średniej /$cKrystyna Andruczyk, Dorota Fiećko.
260 __ $aWarszawa :$bPWH Printex,$c2013.
385 __ $mPoziom nauczania$aGimnazja
385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły ponadgimnazjalne
- poziom nauczania - oznaczenie klasy w nauczaniu szkolnym.
Oznaczenie klasy przejmuje się z opracowywanej publikacji i zapisuje w postaci:
Klasa [cyfra arabska][kropka],
np. Klasa 2., Klasa 8., Klasa 10. itp. Zapis oznaczenia klasy powinien być zgodny z podziałem poziomów i typów szkół obowiązującym w okresie powstana publikacji.
Stosowany podział klas: Klasa 1., Klasa 2., Klasa 3., Klasa 4., Klasa 5., Klasa 6., Klasa 7., Klasa 8., Klasa 9., Klasa 10., Klasa 11.
Oznaczenie klasy stosuje się obligatoryjnie razem z określeniem typu szkoły, której dany podział klasowy dotyczy. W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Poziom nauczania".
Przykład 4
245 00 $aMatematyka z pomysłem :$bpodręcznik do klasy czwartej szkoły podstawowej.$nCz. 1 /$cBarbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Agnieszka Gleirscher, Ewa Malicka, Ewa Pytlak.
260 __ $aWarszawa :$bWydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,$c2015.
385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły podstawowe
385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 4.
Przykład 5
100 1_ $aGniadek, Stanisław$d(1909-1991)
245 10 $aGramatyka języka francuskiego :$bklasa 8-11 /$cStanisław Gniadek.
260 __ $aWarszawa :$bPaństwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych,$c1966.
385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 8.
385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 9.
385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 10.
385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 11.
385 __ $mPoziom nauczania$aLicea
- poziom nauczania - oznaczenie poziomu w edukacji nie tylko szkolnej (kursy językowe, szkolenia itp.). Stosuje się oznaczenia poziomu nauczanie przejęte z opracowywanej publikacji:
- poziom podstawowy,
- poziom niższy średniozaawansowany,
- poziom średniozaawansowany,
- poziom wyższy średniozaawansowany,
- poziom zaawansowany,
- poziom profesjonalny,
- poziom rozszerzony
oraz certyfikowane poziomy nauczania dla różnych dziedzin:
- First Certificate in English,
- poziom podstawowy,
- B2 itp.
W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Poziom nauczania".
Przykład 6
100 1_ $aPotapowicz, Anna
245 10 $aAha! Neu - język niemiecki 1 :$bpodręcznik do gimnazjum : kurs rozszerzony /$cAnna Potapowicz, Krzysztof Tkaczyk.
385 __ $mPoziom nauczania$aGimnazja
385 __ $mPoziom nauczania$aPoziom rozszerzony
Przykład 7
100 1_ $aKucharczyk, Janusz
245 10 $aJęzyk polski :$bkurs podstawowy /$cJanusz Kucharczyk ; Uniwersytet Łódzki.
385 __ $aCudzoziemcy
385 __ $mPoziom nauczania$aPoziom podstawowy
- grupa wiekowa - oznaczenie słowne, np.
- dzieci,
- młodzież,
- dorośli (współwystępuje z deskryptorem 18+)
- chłopcy,
- dziewczęta itp.
W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Grupa wiekowa".
Przykład 8
100 1_ $aColas, Irène$d(1966- )
245 10 $aJak być genialną dziewczyną! :$bkrótki podręcznik kurtuazji i dobrych manier /$ctekst Irène Colas ; ilustracje Magali Fournier ; [tłumaczenie Natalia Jaskuła].
385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci
385 __ $mGrupa wiekowa$aDziewczęta
385 __ $mGrupa wiekowa$a9-13 lat
Przykład 9
100 1_ $aOliver, Martin
245 10 $aTo nie draka! :$bświetne rady dla chłopaka : wszystko, co powinien wiedzieć każdy chłopak /$cMartin Oliver ; [tłumaczenie z angielskiego Karolina Tudruj].
385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci
385 __ $mGrupa wiekowa$aChłopcy
385 __ $mGrupa wiekowa$a9-13 lat
- grupa wiekowa - oznaczenie przedziału wiekowego. Stosuje się następujące deskryptory dla grup wiekowych:
- 0-5 lat
- 6-8 lat
- 9-13 lat
- 14-17 lat
- 18+ (tylko dla filmów i seriali; komiksów; mang)
Grupy wiekowe stosuje się obligatoryjnie razem z deskryptorami w formie słownych oznaczeń grup wiekowych, np. Dzieci, 6-8 lat. W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Grupa wiekowa".
Przykład 10
100 1_ $aMay, Karol$d(1842-1912)
245 10 $aWinnetou.$n1 /$cKarol May ; ilustracje Grzegorz Kierzkowski.
385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci
385 __ $mGrupa wiekowa$aMłodzież
385 __ $mGrupa wiekowa$a9-13 lat
385 __ $mGrupa wiekowa$a14-17 lat
Przykład 11
100 1_ $aAndersen, Hans Christian$d(1805-1875)
245 10 $aBaśnie Andersena /$c[opracowanie tekstu Patrycja Zarawska]
385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci
385 __ $mGrupa wiekowa$a0-5 lat
385 __ $mGrupa wiekowa$a6-8 lat
Jeżeli publikacja posiada więcej niż jedno określenie odbiorcy, każdy rodzaj przeznaczenia czytelniczego zapisuje się w oddzielnych powtórzonych polach 385, np. jeżeli publikacja jest równocześnie publikacją dydaktyczną i fachową, określa się odpowiednio poziom nauczania i kategorię osób, dla których jest przeznaczona. Wyrażenie wprowadzające w podpolu $m stosuje się zgodnie z powyższymi zasadami wyłącznie dla poziomu nauczania.
Przykład 12
100 1_ $aPfeiffer, Waldemar$d(1938- )
245 10 $aKontakte :$bpoczątkowy kurs języka niemieckiego dla klasy 6 szkoły podstawowej : poradnik nauczyciela z rozkładem materiału nauczania.$n3 /$cWaldemar Pfeiffer, Maria Drażyńska-Deja, Czesław Karolak.
385 __ $aNauczyciele
385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły podstawowe
385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 6.
Przykład 13
100 1_ $aKaraffa-Korbutt, Władysław$d(1880-1951)
245 10 $aChemja farmaceutyczna :$bkurs uniwersytecki dla farmaceutów i studentów farmacji /$cWładysław Karaffa Korbutt.
385 __ $aFarmaceuci
385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły wyższe
Przykład 14
245 10 $aSe-ma-for :$banimacja dla dorosłych : najnowsze filmy Se-Ma-For'a /$cSe-ma-for Produkcja Filmowa.
380 __ $aFilmy i seriale
385 __ $mGrupa wiekowa$aDorośli
385 __ $mGrupa wiekowa$a18+
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aFilm polski