Grupa odbiorców

Przeznaczenie czytelnicze zapisuje się w polu 385 rekordu bibliograficznego.

 

Grupę odbiorców wyraża się, gdy przeznaczenie czytelnicze zostało wskazane przez autora lub wydawcę publikacji.

Stosuje się następujące wyrażenia wprowadzające zapisywane w podpolu |m, poprzedzającym właściwy deskryptor, zapisany w podpolu |a:

  • poziom nauczania,
  • grupa wiekowa.

Dla pozostałych kategorii, np. grupa zawodowa, nie stosuje się wyrażenia wprowadzającego.

 

Wyróżnia się następujące rodzaje przeznaczenia czytelniczego:

  • kategorie osób, dla których przeznaczona jest publikacja, typu: grupy zawodowe, społeczne itp., np. Kierowcy zawodowi, Lekarze itp.

 Przykład 1

100 1_ |aDubiecka-Kruk, Barbara

245 10 |aNa dobry start :|bszkoła podstawowa : materiały metodyczne dla nauczyciela /|c[autorzy Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski].

385 __ |aNauczyciele

385 __ |mPoziom nauczania|aSzkoły podstawowe

Przykład 2

100 1_ |aNaczk, Mariusz

245 10 |aTrening siłowy dla młodych sportowców /|cMariusz Naczk.

385 __ |aSportowcy

 

  • poziom nauczania - typ szkoły. Poziom nauczania wyraża się następującymi deskryptorami:

- przedszkola

- nauczanie początkowe

- szkoły podstawowe

- gimnazja

- szkoły ponadgimnazjalne

- licea

- technikum

- szkoły średnie

- szkoły wyższe

- szkoły zawodowe

- szkoły specjalne

- szkoły muzyczne I stopnia

- szkoły muzyczne II stopnia

- szkoły plastyczne

- szkoły baletowe

- szkoły artystyczne

- szkoły polonijne

 

Zapis typu szkoły powinien być zgodny z podziałem poziomów i typów szkół obowiązującym w okresie publikacji dokumentu.

W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu |m "Poziom nauczania".

 Przykład 3

100 1_ |aAndruczyk, Krystyna

245 10 |aSzkolny słownik gatunków literackich :|bogólna charakterystyka gatunków i odmian literackich : omówienie lektur programowych z zakresu gimnazjum i szkoły średniej /|cKrystyna Andruczyk, Dorota Fiećko.

260 __ |aWarszawa :|bPWH Printex,|c2013.

385 __ |mPoziom nauczania|aGimnazja

385 __ |mPoziom nauczania|aSzkoły ponadgimnazjalne

 

  • poziom nauczania - oznaczenie klasy w nauczaniu szkolnym.

  Oznaczenie klasy przejmuje się z opracowywanej publikacji i zapisuje w postaci:

Klasa [cyfra arabska][kropka],

 

np. Klasa 2., Klasa 8., Klasa 10. itp. Zapis oznaczenia klasy powinien być zgodny z podziałem poziomów i typów szkół obowiązującym w okresie publikacji dokumentu.

 

Stosowany podział klas: Klasa 1., Klasa 2., Klasa 3., Klasa 4., Klasa 5., Klasa 6., Klasa 7., Klasa 8., Klasa 9., Klasa 10., Klasa 11.

 

Oznaczenie klasy stosuje się obligatoryjnie razem z określeniem typu szkoły, której dany podział klasowy dotyczy. W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu |m "Poziom nauczania".

 Przykład 4

245 00 |aMatematyka z pomysłem :|bpodręcznik do klasy czwartej szkoły podstawowej.|nCz. 1 /|cBarbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Agnieszka Gleirscher, Ewa Malicka, Ewa Pytlak.

260 __ |aWarszawa :|bWydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,|c2015.

385 __ |mPoziom nauczania|aSzkoły podstawowe

385 __ |mPoziom nauczania|aKlasa 4.

 Przykład 5

100 1_ |aGniadek, Stanisław|d(1909-1991)

245 10 |aGramatyka języka francuskiego :|bklasa 8-11 /|cStanisław Gniadek.

260 __ |aWarszawa :|bPaństwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych,|c1966.

385 __ |mPoziom nauczania|aKlasa 8.

385 __ |mPoziom nauczania|aKlasa 9.

385 __ |mPoziom nauczania|aKlasa 10.

385 __ |mPoziom nauczania|aKlasa 11.

385 __ |mPoziom nauczania|aLicea

 

  • poziom nauczania - oznaczenie poziomu w edukacji nie tylko szkolnej (kursy językowe, szkolenia itp.). Stosuje się oznaczenia poziomu nauczanie przejęte z opracowywanej publikacji:

- poziom podstawowy,

- poziom niższy średniozaawansowany,

- poziom średniozaawansowany,

- poziom wyższy średniozaawansowany,

- poziom zaawansowany,

- poziom profesjonalny,

- poziom rozszerzony

 

oraz certyfikowane poziomy nauczania dla różnych dziedzin:

- First Certificate in English,

- poziom podstawowy,

- B2 itp.

 

W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu |m "Poziom nauczania".

Przykład 6

100 1_ |aPotapowicz, Anna

245 10 |aAha! Neu - język niemiecki 1 :|bpodręcznik do gimnazjum : kurs rozszerzony /|cAnna Potapowicz, Krzysztof Tkaczyk.

385 __ |mPoziom nauczania|aGimnazja

385 __ |mPoziom nauczania|aPoziom rozszerzony

Przykład 7

100 1_ |aKucharczyk, Janusz

245 10 |aJęzyk polski :|bkurs podstawowy /|cJanusz Kucharczyk ; Uniwersytet Łódzki.

385 __ |aCudzoziemcy

385 __ |mPoziom nauczania|aPoziom podstawowy

 

  • grupa wiekowa - oznaczenie słowne, np.

- dzieci,

- młodzież,

- dorośli (współwystępuje z deskryptorem 18+)

- chłopcy,

- dziewczęta itp.

 

W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu |m "Grupa wiekowa".

Przykład 8

100 1_ |aColas, Irène|d(1966- )

245 10 |aJak być genialną dziewczyną! :|bkrótki podręcznik kurtuazji i dobrych manier /|ctekst Irène Colas ; ilustracje Magali Fournier ; [tłumaczenie Natalia Jaskuła].

385 __ |mGrupa wiekowa|aDzieci

385 __ |mGrupa wiekowa|aDziewczęta

385 __ |mGrupa wiekowa|a9-13 lat

Przykład 9

100 1_ |aOliver, Martin

245 10 |aTo nie draka! :|bświetne rady dla chłopaka : wszystko, co powinien wiedzieć każdy chłopak /|cMartin Oliver ; [tłumaczenie z angielskiego Karolina Tudruj].

385 __ |mGrupa wiekowa|aDzieci

385 __ |mGrupa wiekowa|aChłopcy

385 __ |mGrupa wiekowa|a9-13 lat

 

  • grupa wiekowa - oznaczenie przedziału wiekowego. Stosuje się następujące deskryptory dla grup wiekowych:

- 0-5 lat

- 6-8 lat

- 9-13 lat

- 14-17 lat

- 18+ (tylko dla filmów i seriali; komiksów; mang)

 

Grupy wiekowe stosuje się obligatoryjnie razem z deskryptorami w formie słownych oznaczeń grup wiekowych, np. Dzieci, 6-8 lat. W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu |m "Grupa wiekowa".

Przykład 10

100 1_ |aMay, Karol|d(1842-1912)

245 10 |aWinnetou.|n1 /|cKarol May ; ilustracje Grzegorz Kierzkowski.

385 __ |mGrupa wiekowa|aDzieci

385 __ |mGrupa wiekowa|aMłodzież

385 __ |mGrupa wiekowa|a9-13 lat

385 __ |mGrupa wiekowa|a14-17 lat

 Przykład 11

100 1_ |aAndersen, Hans Christian|d(1805-1875)

245 10 |aBaśnie Andersena /|c[opracowanie tekstu Patrycja Zarawska]

385 __ |mGrupa wiekowa|aDzieci

385 __ |mGrupa wiekowa|a0-5 lat

385 __ |mGrupa wiekowa|a6-8 lat

 

Jeżeli publikacja posiada więcej niż jedno określenie odbiorcy, każdy rodzaj przeznaczenia czytelniczego zapisuje się w oddzielnych powtórzonych polach 385, np. jeżeli publikacja jest równocześnie publikacją dydaktyczną i fachową, określa się odpowiednio poziom nauczania i kategorię osób, dla których jest przeznaczona. Wyrażenie wprowadzające w podpolu |m stosuje się zgodnie z powyższymi zasadami wyłącznie dla poziomu nauczania.

Przykład 12

100 1_ |aPfeiffer, Waldemar|d(1938- )

245 10 |aKontakte :|bpoczątkowy kurs języka niemieckiego dla klasy 6 szkoły podstawowej : poradnik nauczyciela z rozkładem materiału nauczania.|n3 /|cWaldemar Pfeiffer, Maria Drażyńska-Deja, Czesław Karolak.

385 __ |aNauczyciele

385 __ |mPoziom nauczania|aSzkoły podstawowe

385 __ |mPoziom nauczania|aKlasa 6.

Przykład 13

100 1_ |aKaraffa-Korbutt, Władysław|d(1880-1951)

245 10 |aChemja farmaceutyczna :|bkurs uniwersytecki dla farmaceutów i studentów farmacji /|cWładysław Karaffa Korbutt.

385 __ |aFarmaceuci

385 __ |mPoziom nauczania|aSzkoły wyższe

Przykład 14

245 10 |aSe-ma-for :|banimacja dla dorosłych : najnowsze filmy Se-Ma-For'a /|cSe-ma-for Produkcja Filmowa.

380 __ |aFilmy i seriale

385 __ |mGrupa wiekowa|aDorośli

385 __ |mGrupa wiekowa|a18+

386 __ |mPrzynależność kulturowa|aFilm polski