Grupa odbiorców

Przeznaczenie czytelnicze zapisuje się w polu 385 rekordu bibliograficznego.

 

Grupę odbiorców wyraża się, gdy przeznaczenie czytelnicze zostało wskazane przez autora lub wydawcę publikacji.

Stosuje się następujące wyrażenia wprowadzające zapisywane w podpolu $m, poprzedzającym właściwy deskryptor, zapisany w podpolu $a:

  • poziom nauczania,
  • grupa wiekowa.

Dla pozostałych kategorii, np. grupa zawodowa, nie stosuje się wyrażenia wprowadzającego.

 

Wyróżnia się następujące rodzaje przeznaczenia czytelniczego:

  • kategorie osób, dla których przeznaczona jest publikacja, typu: grupy zawodowe, społeczne itp., np. Kierowcy zawodowi, Lekarze itp.

 Przykład 1

100 1_ $aDubiecka-Kruk, Barbara

245 10 $aNa dobry start :$bszkoła podstawowa : materiały metodyczne dla nauczyciela /$c[autorzy Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski].

385 __ $aNauczyciele

385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły podstawowe

Przykład 2

100 1_ $aNaczk, Mariusz

245 10 $aTrening siłowy dla młodych sportowców /$cMariusz Naczk.

385 __ $aSportowcy

 

  • poziom nauczania - typ szkoły. Poziom nauczania wyraża się następującymi deskryptorami:

- przedszkola

- nauczanie początkowe

- szkoły podstawowe

- gimnazja

- szkoły ponadgimnazjalne

- licea

- technikum

- szkoły średnie

- szkoły wyższe

- szkoły zawodowe

- szkoły specjalne

- szkoły muzyczne I stopnia

- szkoły muzyczne II stopnia

- szkoły plastyczne

- szkoły baletowe

- szkoły artystyczne

- szkoły polonijne

- szkoły policealne

- szkoły pomaturalne

- szkoły branżowe I stopnia

- szkoły branżowe II stopnia

 

Zapis typu szkoły powinien być zgodny z podziałem poziomów i typów szkół obowiązującym w okresie powstania publikacji.

W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Poziom nauczania".

 Przykład 3

100 1_ $aAndruczyk, Krystyna

245 10 $aSzkolny słownik gatunków literackich :$bogólna charakterystyka gatunków i odmian literackich : omówienie lektur programowych z zakresu gimnazjum i szkoły średniej /$cKrystyna Andruczyk, Dorota Fiećko.

260 __ $aWarszawa :$bPWH Printex,$c2013.

385 __ $mPoziom nauczania$aGimnazja

385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły ponadgimnazjalne

 

  • poziom nauczania - oznaczenie klasy w nauczaniu szkolnym.

  Oznaczenie klasy przejmuje się z opracowywanej publikacji i zapisuje w postaci:

Klasa [cyfra arabska][kropka],

 

np. Klasa 2., Klasa 8., Klasa 10. itp. Zapis oznaczenia klasy powinien być zgodny z podziałem poziomów i typów szkół obowiązującym w okresie powstana publikacji.

 

Stosowany podział klas: Klasa 1., Klasa 2., Klasa 3., Klasa 4., Klasa 5., Klasa 6., Klasa 7., Klasa 8., Klasa 9., Klasa 10., Klasa 11.

 

Oznaczenie klasy stosuje się obligatoryjnie razem z określeniem typu szkoły, której dany podział klasowy dotyczy. W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Poziom nauczania".

 Przykład 4

245 00 $aMatematyka z pomysłem :$bpodręcznik do klasy czwartej szkoły podstawowej.$nCz. 1 /$cBarbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Agnieszka Gleirscher, Ewa Malicka, Ewa Pytlak.

260 __ $aWarszawa :$bWydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne,$c2015.

385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły podstawowe

385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 4.

 Przykład 5

100 1_ $aGniadek, Stanisław$d(1909-1991)

245 10 $aGramatyka języka francuskiego :$bklasa 8-11 /$cStanisław Gniadek.

260 __ $aWarszawa :$bPaństwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych,$c1966.

385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 8.

385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 9.

385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 10.

385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 11.

385 __ $mPoziom nauczania$aLicea

 

  • poziom nauczania - oznaczenie poziomu w edukacji nie tylko szkolnej (kursy językowe, szkolenia itp.). Stosuje się oznaczenia poziomu nauczanie przejęte z opracowywanej publikacji:

- poziom podstawowy,

- poziom niższy średniozaawansowany,

- poziom średniozaawansowany,

- poziom wyższy średniozaawansowany,

- poziom zaawansowany,

- poziom profesjonalny,

- poziom rozszerzony

 

oraz certyfikowane poziomy nauczania dla różnych dziedzin:

- First Certificate in English,

- poziom podstawowy,

- B2 itp.

 

W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Poziom nauczania".

Przykład 6

100 1_ $aPotapowicz, Anna

245 10 $aAha! Neu - język niemiecki 1 :$bpodręcznik do gimnazjum : kurs rozszerzony /$cAnna Potapowicz, Krzysztof Tkaczyk.

385 __ $mPoziom nauczania$aGimnazja

385 __ $mPoziom nauczania$aPoziom rozszerzony

Przykład 7

100 1_ $aKucharczyk, Janusz

245 10 $aJęzyk polski :$bkurs podstawowy /$cJanusz Kucharczyk ; Uniwersytet Łódzki.

385 __ $aCudzoziemcy

385 __ $mPoziom nauczania$aPoziom podstawowy

 

  • grupa wiekowa - oznaczenie słowne, np.

- dzieci,

- młodzież,

- dorośli (współwystępuje z deskryptorem 18+)

- chłopcy,

- dziewczęta itp.

 

W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Grupa wiekowa".

Przykład 8

100 1_ $aColas, Irène$d(1966- )

245 10 $aJak być genialną dziewczyną! :$bkrótki podręcznik kurtuazji i dobrych manier /$ctekst Irène Colas ; ilustracje Magali Fournier ; [tłumaczenie Natalia Jaskuła].

385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci

385 __ $mGrupa wiekowa$aDziewczęta

385 __ $mGrupa wiekowa$a9-13 lat

Przykład 9

100 1_ $aOliver, Martin

245 10 $aTo nie draka! :$bświetne rady dla chłopaka : wszystko, co powinien wiedzieć każdy chłopak /$cMartin Oliver ; [tłumaczenie z angielskiego Karolina Tudruj].

385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci

385 __ $mGrupa wiekowa$aChłopcy

385 __ $mGrupa wiekowa$a9-13 lat

 

  • grupa wiekowa - oznaczenie przedziału wiekowego. Stosuje się następujące deskryptory dla grup wiekowych:

- 0-5 lat

- 6-8 lat

- 9-13 lat

- 14-17 lat

- 18+ (tylko dla filmów i seriali; komiksów; mang)

 

Grupy wiekowe stosuje się obligatoryjnie razem z deskryptorami w formie słownych oznaczeń grup wiekowych, np. Dzieci, 6-8 lat. W rekordzie bibliograficznym deskryptor poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym w podpolu $m "Grupa wiekowa".

Przykład 10

100 1_ $aMay, Karol$d(1842-1912)

245 10 $aWinnetou.$n1 /$cKarol May ; ilustracje Grzegorz Kierzkowski.

385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci

385 __ $mGrupa wiekowa$aMłodzież

385 __ $mGrupa wiekowa$a9-13 lat

385 __ $mGrupa wiekowa$a14-17 lat

 Przykład 11

100 1_ $aAndersen, Hans Christian$d(1805-1875)

245 10 $aBaśnie Andersena /$c[opracowanie tekstu Patrycja Zarawska]

385 __ $mGrupa wiekowa$aDzieci

385 __ $mGrupa wiekowa$a0-5 lat

385 __ $mGrupa wiekowa$a6-8 lat

 

Jeżeli publikacja posiada więcej niż jedno określenie odbiorcy, każdy rodzaj przeznaczenia czytelniczego zapisuje się w oddzielnych powtórzonych polach 385, np. jeżeli publikacja jest równocześnie publikacją dydaktyczną i fachową, określa się odpowiednio poziom nauczania i kategorię osób, dla których jest przeznaczona. Wyrażenie wprowadzające w podpolu $m stosuje się zgodnie z powyższymi zasadami wyłącznie dla poziomu nauczania.

Przykład 12

100 1_ $aPfeiffer, Waldemar$d(1938- )

245 10 $aKontakte :$bpoczątkowy kurs języka niemieckiego dla klasy 6 szkoły podstawowej : poradnik nauczyciela z rozkładem materiału nauczania.$n3 /$cWaldemar Pfeiffer, Maria Drażyńska-Deja, Czesław Karolak.

385 __ $aNauczyciele

385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły podstawowe

385 __ $mPoziom nauczania$aKlasa 6.

Przykład 13

100 1_ $aKaraffa-Korbutt, Władysław$d(1880-1951)

245 10 $aChemja farmaceutyczna :$bkurs uniwersytecki dla farmaceutów i studentów farmacji /$cWładysław Karaffa Korbutt.

385 __ $aFarmaceuci

385 __ $mPoziom nauczania$aSzkoły wyższe

Przykład 14

245 10 $aSe-ma-for :$banimacja dla dorosłych : najnowsze filmy Se-Ma-For'a /$cSe-ma-for Produkcja Filmowa.

380 __ $aFilmy i seriale

385 __ $mGrupa wiekowa$aDorośli

385 __ $mGrupa wiekowa$a18+

386 __ $mPrzynależność kulturowa$aFilm polski