Deskryptory określające przynależność kulturową zapisuje się w polu 386 rekordu bibliograficznego.
Deskryptor przynależności kulturowej wyraża przynależność autora dzieła do określonego kręgu kulturowego ustalaną poprzez wskazanie właściwej cechy językowo-etnicznej. Jeśli autorstwo dzieła jest nieznane lub sporne, deskryptor przynależności kulturowej opisuje przynależność samego dzieła do określonego kręgu kulturowego.
Deskryptory przynależności kulturowej stosuje się dla dzieł z następujących dziedzin twórczości:
- literatury (utwory literackie wszystkich rodzajów i gatunków przynależące do literatury pięknej bądź literatury faktu);
- muzyki (zapis nutowy, dźwiękowy i audiowizualny muzyki w dowolnej postaci);
- grafiki (ryciny wykonane dowolną techniką graficzną na dowolnym podłożu);
- rysunku (rysunki wykonane dowolną techniką i na dowolnym podłożu);
- fotografii (fotografie wykonane dowolną techniką odwzorowania obrazu);
- filmu (zapis filmu niemego lub dźwiękowego na dowolnym nośniku);
- malarstwa;
- rzeźby.
Podstawowym kryterium ustalania przynależności kulturowej autora jest wskazanie kultury którą zasilają jego dzieła.
Wyróżnia się następujące przesłanki do określania przynależności kulturowej:
- narodowość lub przynależność etniczna autora;
- krąg kulturowy, do którego przynależy autor;
- język (języki), w którym tworzy autor;
- kraj, w którym tworzy autor;
- kraj, którego publiczność była bezpośrednim i zamierzonym odbiorcą dzieł autora.
Deskryptory wyrażające przynależność kulturową tworzy się przez połączenie jednej z wyżej wymienionych dziedzin i przymiotnika wrażającego cechę językowo-etniczną, np. „Literatura francuska”.
Przymiotnik językowo-etniczny tworzy się od nazw:
- narodowości,
- grup etnicznych,
- ludów,
- plemion,
- państw,
- języków,
Deskryptor, zapisywany w podpolu $a, poprzedza się wyrażeniem wprowadzającym $m "Przynależność kulturowa".
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do przynależności kulturowej autora dzieła zaleca się użycie więcej niż jednego deskryptora przynależności kulturowej.
Deskryptor przynależności kulturowej użyty w rekordzie bibliograficznym powinien być skorelowany z danymi zapisanymi:
- w polu 380 – formą,
- w polu 388 – chronologią,
- w polu 655 – gatunkiem,
- i uzupełniony opisem treści – pola 6XX.
Przykład 1
Literatura
100 _1$aMickiewicz, Adam$d(1798-1855)
245 10 $aPan Tadeusz czyli Ostatni zajazd na Litwie :$bhistoria szlachecka z roku 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem /$cAdam Mickiewicz ; opracowanie Stanisław Pigoń ; aneks opracował Julian Maślanka.
380 __ $aKsiążki
380 __ $aPoezja
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aLiteratura polska
388 1_ $a1801-1900
655 _7 $aEpos$2DBN
Przykład 2
Muzyka
W przypadku dzieł muzycznych, na potrzeby opracowania bibliograficznego, deskryptor przynależności etnicznej ustala się w odniesieniu do kraju kompozytora.
100 1_ $aJoteyko, Tadeusz$d(1872-1932)
245 10 $aSonatiny :$bna fortepian = Sonatines : for piano /$cTadeusz Joteyko ; redakcja Adam Wodnicki.
380 __ $aNuty
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aMuzyka polska
388 1_ $a1901-2000
388 1_ $a1914-1918
655 _7 $a Sonata (fortepian)$2DBN
Przykład 3
100 1_ $a Kułakowski, Leszek$d(1955- )
245 10 $aLooking ahead /$cLeszek Kułakowski Ensemble.
380 __ $aMuzyka
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aMuzyka polska
388 1_ $a2001-
655 _7 $aNagrania dźwiękowe$2DBN
655 _7 $aJazz$2DBN
Przykład 4
Grafika
100 1_ $aStachlewski, Piotr Robert$d(1964- )
245 10 $a[Paradygmaty samotności /$c[P. Stachlewski 2011].
380 __ $aGrafiki
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aGrafika polska
388 1_ $a2001-
650 _7 $aSamotność$2DBN
655 _7 $aLinoryt$2DBN
Przykład 5
Rysunek
100 1_ $aKot, Andrzej$d(1946-2015)
245 10 $a[Głowa kota] /$cA. Kot.
380 __ $aRysunki
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aRysunek polski
388 1_ $a1901-2000
388 1_ $a1989-2000
650 _7 $aKoty$2DBN
655 _7 $aRysunek kredką$2DBN
Przykład 6
Fotografia
100 1_ $aMikulski, Maciej
245 10 $a[Scena ze spektaklu "Wenus w futrze" Davida Ivesa] /$cfotografie Maciej Mikulski.
380 __ $aFotografie
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aFotografia polska
388 1_ $a2001-
600 17 $aIves, David$d(1950- ).$tVenus in Fur$2DBN
610 27 $aTeatr im. Wandy Siemaszkowej (Rzeszów)$2DBN
648 _7 $a2001-$2DBN
650 _7 $aAktorzy$2DBN
650 _7 $aTeatr polski$2DBN
655 _7 $aOdbitka barwna$2DBN
655 _7 $aFotografia teatralna$2DBN
Przykład 7
Filmy
W przypadku dzieł filmowych, na potrzeby opracowania bibliograficznego, deskryptor przynależności etnicznej ustala się w odniesieniu do kraju producenta.
245 10 $aWiedźmin /$creżyseria Marek Brodzki ; produkcja Lew Rywin, Paweł Poppe ; Telewizja Polska S.A., Heritage Films, Vision Film Production.
380 __ $aFilmy
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aFilm polski
388 1_ $a2001-
655 _7 $aFilm fabularny$2DBN
655 _7 $aFantasy$2DBN
245 00 $aIda /$c Solopan & Opus Film, Phoenix Film przy współpracy z Portobello Pictures ; scenariusz Paweł Pawlikowski i Rebecca Lenkiewicz ; produkcja Eric Abraham, Piotr Dzięcioł, Ewa Puszczyńska ; reżyseria Paweł Pawlikowski.
380 __ $aFilmy
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aFilm duński
386 __ $mPrzynależność kulturowa$aFilm polski
388 1_ $a2001-
655 _7 $aDramat$2DBN
[Film zrealizowany przez firmy producenckie zarejestrowane w Danii i w Polsce.]